پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

نکته های 4



1- قطره ویل مکتین ؛ محصول آنکارا برای بر طرف کردن شپشک قناری مورد استفاده قرار گیرد . توجه داشته باشید که فقط یک قطره پشت گردن قناری چکانده شود و تا 20 روز هم آبتنی نکنند .


2- چراغ مادون قرمز برای قناریهای بیمار بسیار مفید است .


3- تهیه غذای تخم مرغی ؛ تخم مرغ آب پز و هویج رنده شده ( آب گرفته شده ) به نسبت 60 به 40 مخلوط گردد . به محض اینکه اولین جوجه سر از تخم بیرون آورد غذای فوق در اختیار قناری ها قرار گیرد .


4- تخم گشنیز برای پرنده های ضعیف بسیار مفید می باشد .



نکته های 3



1- ارزن و کتان ، اصلی ترین دان قناری محسوب میشوند ( به نسبت نصف ، نصف ). سعی کنید از ارزن اراک که یک نوع سفید رنگ ارزن هست استفاده کنید . به خاطر ترد بودن و پوست نازک آن برای قناری ها بهتر است .


2- برای تهیه دان مخلوط حتماً تخم کاهو را جداگانه شستشو داده و بعد از خشک شدن کامل به دان مخلوط اضافه کنید . چون موش به شدت به تخم کاهو علاقه مند است و در انبارهای نگهداری دان بیشتر به سراغ این دانه می رود و با ادرار خود باعث آلودگی آن میشود ، پس می بایست قبل از در اختیار گذاشتن تخم کاهو برای قناری ها آن را خوب شستشو داده و خشک کنید .


3- سنگریزه و صدف حتماً در اختیار قناری ها گذاشته شود . چون پرنده ها برای آسیاب کردن دانه در چینه دان خود و هضم بهتر خوراک به آن ها نیاز دارند .



نکته های 2



1- خوراندن انار به قناریها « به شرط اینکه رسیده و شیرین باشد » برای جلوگیری از آبله بسیار مفید است . توجه داشته باشید که با این روش خوراک قناریها بسیار زیاد میشود .


2- برای ضد عفونی کردن دستگاه گوارش قناری ها مقداری پوست انار در جا آبی قرار دهید .


3- عرق کاسنی به نسبت یک به سه با آب و یا حتی برگ کاسنی برای قناریها بسیار مفید میباشد . به نظر من ماهی یک بار کفایت میکند .


4- عرق نعناع به نسبت یک به سه با آب حتی برای قناریهای جوجه دار هم بسیار نافع می باشد .


5- 90% بیماریهای قناری از آب آشامیدنیست . بنابر این باید هر روز جا آبی شسته شده و آب تازه در آن ریخته شود .



نکته های 1


تجربیات شخصی و نکات مهم در نگهداری قناری 


1- قناری جفت برای اینکه سر حال بمانند و تولید خوبی داشته باشند باید آبتنی کنند . زمان مناسب هم وقتیست که قناری جوجه ها را بزرگ کرده و آماده میشود دوباره لانه را بازسازی کند برای تخم گذاری مجدد .


2- قناری تولک هفته ای یک بار آبتنی نیاز دارد .


3- دمای اتاق نگهداری قناریها میبایست بین 22 تا 27 درجه سانتی گراد باشد .


4- اسفناج برای تقویت نطفه قناری بسیار مفید است .


5- به هیچ وجه از وسایل قرمز رنگ در قفس قناری استفاده نکنید چون اعصاب پرنده را به هم میریزد .



مداوای آهکی شدن پای قناری



برطرف کردن مشکل آهکی شدن پای قناری :


از تجربیات دوست عزیز جناب آقای افرا ...



مقداری نفت در یک ظرف ریخته و پای قناری را به مدت سه ثانیه در آن قرار بدهید و پس از  بیرون آوردن خشک کنید . این عمل را سه بار تکرار نمایید . بعد از خشک کردن در مرحله آخر با روغن زیتون چرب نمایید .


نتیجه خوبی خواهید گرفت .