پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

مرگ جوجه قناری در تخم

بعضی از علل تخم مرده عبارتند از :

- رطوبت بیش از حد ، 

- رطوبت  نا کافی ، 

- عفونت باکتریال ، 

- عفونت قارچی ، 

- عفونت ویروسی ، 

- قناری ماده لانه را ترک نموده و اجازه دهد که تخم سرد شود ، 

- سوء تغذیه قناری ماده ، 

- رژیم بیش از حد کلسیم در قناری ماده که سبب سفت شدن پوسته تخم گردد و جوجه نتواند از تخم بیرون بیاید.

با رعایت موارد ذکر شده در بالا، ما هیچ وقت جوجه مرده در تخم نخواهیم داشت. با اعتقاد به این حقیقت و بدون رعایت احتیاط لازم در تعداد کمی از لانه ها جوجه مرده در  تخم خواهیم داشت. بنابراین، پوسته ای که دارای غشاء متخلخل بوده و دارای سوراخ های کوچک متعدد می باشد، اجازه عبور رطوبت و تبادل  گازها و اغلب باکتری ها و موارد دیگر را به داخل تخم فراهم می نماید .

با عبور این موارد از پوسته تخم شما با قناری  های بیمار مواجه خواهید شد. اگر یک محیط خشک یا مرطوب بیش از حد وجود داشته باشد باکتری ها می توانند در این امر نقشی مهم داشته باشند .

تشخیص

اگر شما تجربه تخم مرده را داشته باشید ( بیش از یک تا دوازده مورد ) بایستی تخم توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گیرد که علت توقف تکامل جوجه را مشخص نماید .

در تخم 5 تا 8 روزه تخم سیاه گردیده و اغلب فضا را اشغال می نماید این مسئله به تدریج هر روز افزایش می یابد . درتخم  9 تا 13 روز کاملاً سیاهی بارز است  به جزء در ناحیه کیسه هوایی که بایستی بدون تغییر در اندازه باقی بماند ، اگر اندازه کیسه هوایی افزایش یابد و یا تیره و خاکستری گردد به نظر می رسد که جنین مرده باشد زمانی که شما تخم مرده داشته باشید به دقت تخم را از قسمت انتهایی که سلول های هوایی دارد باز کنید لازم به ذکر است یک غشاء ظریف جنین را از کیسه هوایی جدا می کند اگر این غشاء پاره شده باشد مرگ در اغلب موارد ناشی از سرد شدن تخم در طی چرخه تکامل می باشد . سه روزه اول زمان بحرانی نامیده می شود  که اگر در طی این زمان تخم سرد شود چرخه تکامل ادامه یافته ولی در نفوذ به کیسه هوایی اختلال ایجاد شده و مرگ  بدون سایه ای در تخم رخ می دهد (مرگ دیر رس ) سرد شدن در طی 3 روز دوم اغلب با سیاهی همراه نمی باشد . زمانی که جنین مرده را مورد آزمایش قرار می دهید اگر آن به پو.سته تخم  چسبیده باشد مشکل رطوبت بیش از حد است اگر جنین به پوسته داخل تخم چسبیده باشد قادر به سوراخ کردن و خارج شدن از تخم نبوده و متعاقب آن  می میرد اغلب علل مرگ ناشی از ویروس ها ،  باکتری ها و قارچ ها در طی 7 روز اول رخ میدهد که جنین به طور نسبی تکامل یافته است .


منبع : قناری نیشاور

نظرات 1 + ارسال نظر
ali چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام ممنون از همه کمک هاتون ببخشید من همین مشکل رو دارم وحدود۲۰ تخم از یک ماده جوجه مرده داشتم من کلسیم بیش از حد استفاده کردم واز این که باعث سفتی تخم میشه اطلاعی نداشتم وبرای تقویت خود ماده بهش میدادم والان خیلی وقته بهش ندادم ولی هنوز همین مشکل رو دارم لطفا بگید برای این که جوجه اش سالم بیاد بیرون راهی هست

سلام. اگر مطمئن هستید که جیک مرگ جوجه ها به علت عفون نیست، می بایست رطوبت سالن را هم بررسی کنید. در فصل جوجه گیری می بایست رطوبت بین 50 تا 55 باشه . و یا دو سه روز آخر تولد جوجه ها هم می تونید با اسپری کمی تخم ها رو مرطوب کنید تا جوجه راحت بتونه از تخم خارج بشه.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد