نگاهی بر زندگی قناری

قناری و زندگی گروهی:

 عنوان اين فصل را می توان " زندگی در پاسو " نيز ناميد ، زيرا بهتر است گروهی قناری

در فضای بزرگ نگهداری شوند . قناريهايی كه در مكانی كوچك نگهداری می شوند ، دچار

حالتی نامطلوب و عصب می گردند . در صورت كمبود جا می توان قناری های نر و ماده را

نيمه دوم سال به صورت گروه نگهداري كرد . زندگی ريوديك پرنده در طول سال مجاز كننده

اين كار است و قناريهای وحشی در محيط طبيعی نيز بدين گونه عمل می نمايند .پرنده يك

عنصر شيميايی نيست كه تنها عكس العمل خاصی داشته باشد .قناريهای گروهی معمولاٌ

با يكديگر خوب كنار مي آيند . مسلماٌ برخوردهايی برسر خوراك و يا به هنگام استحمام و يا

برای دسترسی به محلی بهتر روی ميله صورت ميگيرد كه زياد و جدی نيست . زندگی گروهی

در طبيعت برای پرنده امتيازات زيادی دارد . از آن جمله جستجوی خوراك ، پرهيز از دشمنان و

خوابيدن در گروه را می توان نام برد . زندگی گروهی را در بسياریاز پرندگان ديگر و در اواخر پاييز

و زمستان می توان ملاحظه كرد . زندگيی گروهی برای پرندگان مهاجر نيز امتيازات زيادی از نظر

ايمنی فردی دارد . تكثير كنندگان قناريهای آوازخوان به خصوص و بسياری از تكثير كنندگان قناريهای

 رنگي ، ميله های يك نفره در پاسيو ارائه مي دهند . آواز يك قناري نر موجب تحريك ساير نرها

مي شود و ممكن است به زد و خورد شديد بين آنها منتهي گردد . باارائه ميله يك نفره هر ياز

پرندگان محل خود را اختيار مي كند و مي تواند نرينگي خود را به رخ ماده ها بكشد . دراين ميان

ميله هاي فوقاني ل محسوب مي شود و استفاده از آن مرجع است . ظرف آب و خوراك بايد چنان

ارائه شوند كه قناری درجه پايين تر نيز امكان كافی جهت استفاده از آنها را داشته باشند .

در زندگي گروهی می توان سلسله مراتب قدرت را نيز به خوبی مشاهده كرد.

توصیه هایی در خصوص تکثیر سهره قناری :

در رابطه با راه و روش جوجه کشي از سهره و قناري چند نکته هست

که اصول تن کردن اين دو پرنده ميباشد و بنده به خاطر علاقه زياد و استفاده از صحبت هاي درست افراد خبره و نظرهاي غلط ديگران به اين تجربيات دست پيدا کردم و حالا براي استفاده ديگران خدمتتون عرض ميکنم .

ميدونم عده ي زيادي از افراد علاقه مند و به قول خودمان عشق باز تن کردن سهره با قناري را امتحان کردند ولي موفق به جوجه کشي نشدند . حتي وقتي ماده قناري آنها اولين تخم را ميگذارد خيلي خوش حال ميشوند و فکر ميکنند که زحمتشان به نتيجه رسيد اما بعد از گذشت دو هفته ميبينند از جوجه خبري نيست و وقتي تخم ها را ميشکنند متوجه ميشوند تمام اين دو هفته بيهوده به دلشان صابون زدند چرا که اصلا تخم ها نطفه نداشته و ماده قناري روي تخم هاي خالي که از روي مستي گذاشته خوابيده است در واقع سهره نسبت به ماده قناري بي تفاوت و اصلا پشت گيري نکرده است . حالا موضو اينه که اشکال کار از کجا بوده . بايد بگويم که تنها مشکل  سهره ي شما مي باشد . خيلي از افرادي که دست به جوجه کشي از سهره و قناري ميزنند بر اين باورند که سهره ي پير به خاطر رام بودنش راحتتر با قناري تن ميخوره ولي هرگز اينطور نيست . حالا بنده چند خصوصيت سهره  تن خور را خدمتتون عرض ميکنم .

1- اولا که سهره بايد ذات دار يعني پررو  و حريص باشه . تشخيص ذات دار بودن سهره به شناخت و تجربه افراد بر ميگرده اما در کل بخوام بگم سهره هاي مناطق سرد سيري يعني غرب کشورخيلي بهتر هستن . ( البته بنده به خاطر علاقه ي زياد براي تهيه ي اين نوع سهره به دنبال صيدشان به مناطق سرد سيري هم رفته ام )

2- بهترين زمان جفت اندازی  سهره موقعي است که نوک پرنده ي شما کاملا سفيد شده يعني خط مشکي  روي نوک محو شده باشد که نشانگر شور و مستي  سهره ميباشد .

3- سهره به علت اينکه از طبيعت گرفته و به قفس منتقل ميشود به مرور زمان چند مشکل پيش روخواهد داشت . چون اين پرنده وحشي است و در طبيعت در فصل مشخصي جفت گيري مينمايد وقتي به قفس منتقل ميشود و مدت زيادي در آنجا تنها محبوس ميشود به مرور زمان فصل ها را گم ميکند يعني با اينکه مست شده و بلند آواز ميخواند اما در زمان جفت اندازي نسبت به ماده قناري عکس العملي نشان نميدهد و فقط ماده را از خود دفع ميکند .(در واقع فصل جفتگيري را گم ميکند)

4- سهره ها وقتي در قفس هستند مسلما حرکت و جست و خيزي که در فضاي آزاد دارند را نخواهند داشت و دانه هايي که درطبيعت موجود است را ما نميتوانيم در اختيارش بگذاريم . تنها دانه اي که به عنوان غذا ما به سهره ميدهيم شاهدانه ميباشد که اين دانه  چربي زيادي دارد و تمام نيازهاي تغذيه    اي  پرنده را تامين نميکند پس دو مشکل بسيار مهم که مانع از جفت خوردن سهره با قناري است به وجود مي آيد . اول اينکه سهره ي شما با خوردن شاهدانه روز به روز چاق تر شده تا جايي که تمام بدن  پرنده تان مخصوصا مخرجش را چربي فرا خواهد گرفت در واقع سهره شما تواناييه پشتگيري از ماده قناري را از دست خواهد داد .( براي امتحان اين موضوع ميتوانيد سهره را با دست گرفته و مخرجش را بررسي کنيد تا پي به اين امر ببريد)  مورد دوم اينکه سهره ي شما  با خوردن شاهدانه به مرور زمان حتي اگر چاق هم نشود مطمئن باشيد از نطفه خواهد رفت .

5- براي جلوگيري از چاقي و اطمينان از نطفه داشتن سهره  دو راه ساده وجود دارد .  اول اينکه هميشه مقداري کمي ماسه کف رودخانه براي خوردن در اختيار پرنده بگذاريد دوم هم استفاده از پودرهاي مولتي ويتامين يا ويتامين ای  بسيار بسيار درسلامت جنسي  پرنده تان موثر است .

6- به حرف هايي از قبيل چيدن دم قناري جهت کوتاه شدن قدش يا کوتاه کردن پرهاي مخرج سهره يا رنگ کردن ماده هاي رنگ روشن با رنگ مو و آب تره براي نترسيدن سهره يا در جاي تاريک قرار دادن اين دو پرنده و خيلي چيزهاي ديگه که گوش بنده از اين حرفها پر شده اصلا اعتنا نکنيد چون خرافات است.

*در نهايت به اين نتيجه ميرسيم که بهترين سهره براي جفت کردن با قناري سهره ايست جوان ترجيحا جوجه ي همان سال که خوب پذيرايي شده و نه چاق باشد و نه پيرو بي نطفه *.(همانطور که ميدانيد هر پرنده اي که چاق شده باشد چه سهره و چه قناري  اصطلاحا اصلا رو نمي آيد يا بالا نمي آيد که بخواهد جفت هم بشود)

با اين مواردي که عرض کردم هم منطقي و علمي و هم تجربه چند تن از افراد خبره و پيشکسوت در امر سهره و قناري ميباشد مطمئن باشيد در صورت فراهم کردن شرايط ميتوانيد از سهره و هر رنگ و اندازه ماده قناري اي که ميخواهيد جوجه به عمل بياوريد همانطور که بنده خودم شاهد اين امر بوده ام .

آپلود عکس

برای تکثیر سهره قناری موارد ذیل را می توان انجام داد:

۱-سهره نر با سن ۴سال و حتی بیشتر که رام بوده و آرام میباشد تهیه فرمایید۰
۲-سهره نر را  بصورت تنها در محلی که پرنده دیگری را نبیند نگهداری نمایید۰
۳- مقدار کم غذای تخم مرغی برای سهره در نظر بگیرید و حداقل درهفته سه روز این غذا را در اختیار سهره قرار دهید . تغدیه اصلی سهره با شاهدانه باشد و مقدار کم هفت تخم نیز دردسترس او قرار دهید ۰

 ۴- سهره مذکور میباید مست شود و بصورت مرتب آواز خوانی نماید . آواز خوانی باید به نحوی باشد که زمانیکه قفس سهره را دست خود دارید پرنده بازهم آواز بخواند. بقول معروف پرنده پرو شود۰ظرف مخصوص آبتنی بصورت یک روز درمیان در دسترس سهره قرار داده شود ۰

۵- یک قناری ماده که از لحاظ جثه درشت نباشد را انتخاب نمایید .قناری ماده چنانچه از نژاد مخلوط قناری رنگی - حمال - با قناری فری باشد مناسب تر خواهد بود . ۶-قفس قناری ماده را برای مدتی در میان قفس دو قناری نر مست که قرص میخوانند قرار دهید بنحوی قفس را بپوشانید که قناری ماده . نرها را نبیند۰

۷- داخل قفس ماده یک لانه مناسب قرار دهید. ظرف مخصوص آبتنی بصورت یک روز درمیان در دسترس قناری  قرار داده شود ۰

۸- قناری ماده زمانیکه کاملا آماده شد و تمایل به جفت گیری و لانه سازی را نشان داد به محلی که قفس سهره قرار دارد ببرید و قفس او را درکنار قفس سهره قرار دهید۰

۸- چنانچه سهره مناسب بوده ومست باشد مانند قناری نر می تواند با آواز خوانی ماده را بسمت خود جذب نماید۰

۹- بعد از حدود ۳ روز - به تشخیص شما هم بستگی دارد - سهره را بداخل قفس قناری ماده وارد کنید ۰

۱۰- توصیه میکنم برای اینکه یک سهره مناسب داشته باشید همواره در بین قناری های ماده که بصورت مجزا از نرها نگهداری میکنید جوجه سهره پرورش دهید که طی دوران رشد خود بتواند براحتی با قناری ها خو بگیرد و قناریهای ماده نیز به سهره عادت کنند۰

۱۱ - کار بسیار دشواری در پیش دارید صبور باشید


آپلود عکس

روش جفت کردن سهره با قناری سفید :

سهره اگه از نوع کرمونی و درشت باشه خيلی خوبه که چند هفته ديگه جوجه سهره هم مياد تو بازار اونو تو  قفس قناری های ماده نگه داری کنيد تا به قناری عادت کنه البته هر يه مدت اونو تو قفس کوچک تنها نگه داريد دوباره پيش قناری ها يکجا بزارید چند بار اين کار رو تکرار کنید تا کاملا خوی قناری بخودش بگيره.

اما يادتون باشه دو ماه جلوی فصل جفتگيری قناری ها اونو تو يه قفس جدا قرار بديد اما ماده قناری سفيدکه باید ریز باشه .
ماده که از جوجگی تو يه قفس جدا و قناری ديگه چه نر و چه ماده رو نبينه و دونش تخم کتان با ارزن باشه تخم مرغ بهش نديد که مست بشه زياد صدا قناری هم نشنوه تا فصل گرما نزديک بشه .
سهره رو  يه جای گرم بزاريد که مست بشه وقتی سهره موقع خوندن ميرقصيد و نوک و پاهاش سفيد شد همين طور موقع خوندن با نوک بين پاهاش رو نوک ميزد موقع جفت شدن نزديکه قناری ماده که الان ديگه مست مست شده رو تقويت ميکنيد  وقتی ماده داره از مستی ديونه ميشه موقع  رنگ کردن اونه چون سهره از رنگ سفيد يا همون روشن ميترسه قناری رو با آبرنگ يا رنگ های ديگه سياه سياه میکنید تا میتونید بد رنگش کنید دو باره یه دو سه روز صبر کنید تا ماده قناری به رنگ خودش و استرسی که براش بوجود اومده کنار بیاد.
جای مناسب برا جفت کردن هم باید جایی باشه که هیچ کس رفت و امد نکنه (اگه یه اتاق مخصوص نگه داری قناری دارید یه گوشه اون پرده بزنید یا یه کمد یکی دو متری از دیوار قرار بدید تا قفس اصلا پیدا نباشه) قفس سهره رو بچسبونید به قفس ماده یه سه چهار روزی که گذشت اگه دیدید بهم دون میدن یا برا هم بیتابی میکنند ده دقیقه جلوی خواموشی چراغ سهره رو تو قفس ماده بزارید جا دونی رو پر کنید با دوظرف آب برید دیگه سراغشون نیاید تا سه چهار روز دوباره یه چال با پنبه بزارید روزنامه کف قفس رو عوض کنید دو ظرف اب و جادونی رو دو باره پر کنید حالا دیگه باید صبر کنید برید طوری که بگید اصلا سهره با قناری جفت نکردم و بعد یه هفته دیگه برا آب و دونه و نظافت رفتید با صحنه بسیار خوشحال کننده ای رو به رو میشوید ماده تو چاله و چنتا تخم زیر پاشه میتونید سهره رو جدا کنید و تو یه قفس چسبیده به قفس ماده قرار بدید جوجه ها که بدنیا اومدن سهره رو تو قفس ماده بزارید تا با هم جوجه ها رو تغذیه کنند .
نکته..جوجه سهره رو که آوردید شاهدونه بهش بدید سری بعد یکم کتان به شاهدونه اضافه کنید و همین طور درصد کتان زیاد و شاهدونه کم میشه تا همش کتان بهش بدید اونوقت میتونید تو قفس قناری ها قرار بدید .
اگه یکدفعه کتان بدید بعد اسهال میگیره ممکنه بمیره .
اگه از قناری ریز استفاده کنید امکان بی نطفه شدن بر اثر خوب جفت نشدن کمتره.

نکات آموزشی در خصوص پرورش قناری :

چرا به قناري غذاي تخم مرغي ندهيم  :

غذاي تخم مرغي كه در قديم خيلي معمول بوده و تربيت كنندگان قناري به مصرف آن عقيده وايمان مفرطي داشته اند امروز به علت تجربه عملي كه ذيلا شرح داده ميشود طرفدار زيادي ندارد وبه جاي آن از سایرموارد که  بي ضررهستند  استفاده ميشود .

موضوعي علمي كه باعث مخالفت با مصرف غذاي تخم مرغي شده  اين است كه تخم مرغ پخته  محيط مناسبي براي نشر ونمو نوعي باسيل بنام red_mite  است كه آفت جان قناري بوده واين پرنده زيبا را به تب عفوني غير قابل علاجي مبتلا مي نمايد .

بنابراين تربيت كنندگان قناري صلاح در اين ديده اند كه غذاي تخم مرغي را از سري غذاهاي قناري حذف نمايند .حالا اين مطلب  پيش مي آيد آيا بدون غذاي تخم مرغي ميشود جوجه قناريها را با همان نيرو وقوت بزرگ كرد يا خير ؟

جواب آن مثبت است وبه طريق زير ميشود عمل كرد :

۱- کاملا بدون تخم مرغ :

علاوه بر دانه هاي معمولي كه بصورت عادي  يا  بصورت آسياب شده ( تخم کتان - ارزن - شاهدانه  بهمراه هفت تخم )  براي مصرف قناري و جوجه ها  در قفس گذارده ميشود مقداري بيسكويت كوبيده شده را با چند قطره آب مختصر رطوبت داده و با مقدار كمي شاهدانه آسیاب شده  قاطي كرده در جا دانه مخصوص براي مصرف جوجه ها بگذاريد ودر اين مخلوط  ميشود قدري ميوه خشك  كوبيده مثل مغز پسته وغيره اضافه  نمود .پس از آنكه جوجه قناريها 4 يا 5 روزه  شدند قدري تخم كلم خيس كرده در جا دانه ديگر ومقدار مختصري سبزي در قفس بگذاريد . اين را هم بايد درنظر گرفت كه تخم كلم يا هر دانه ديگري بصورت خيس كرده زود ترش ميشود بنابراين بايد تازه به تازه تهيه ودر يك يا دو نوبت در قفس بگذاريد و آنچه از دفعه قبل باقي مانده دور ريخته شود و ظرف نيز خوب شستشو شود .

2 – صرفا مصرف  سفیده تخم مرغ  :

يعني غذاي تخم مرغي استفاده ميشود ولي بدون زرده تخم مرغ بدين ترتيب كه سفيده تخم مرغ پخته را با خرده نان و بيسكويت كوبيده شده   مخلوط نموده ودر اختيار قناري وجوجه ها قرار ميدهيم .

3 – تهیه نوعی غذای همطراز :

تهيه مخلوطي از : رويه نان8 گرم – تخم بزرك كوبيده 2 گرم – جو  دوسر3 گرم  – برنج 3 گرم – شاهدانه كوبيده شده 2 گرم – پودرشكر4 گرم  و نمك  بميزان نيم گرم و دانه خشخاش نكوبيده بمقدار 2 گرم ( بخش عمده اين مخلوط را رويه نان . جو دوسر . برنج و شكر)   تشكيل ميدهد .

اين مواد را ميبايد بغير از تخم خشخاش كه بهمان شكل دانه اي خود باقي بماند خيلي نرم آسياب نماييد . در هنگام مصرف اين مخلوط  را با آب گرم به طوري كه كاملا غليظ  و دانه دانه باشد مخلوط مينماييد  و پس از سرد شدن يا بصورت نيمه گرم به جوجه ها ميدهيد . اين غذا خود پرنده و جوجه هاي او را در حال نشاط وسلامت نگاه ميدارد و هيچ غذاي ديگري براي پرورش جوجه بغير از آن لازم نيست بشرط اينكه توجه نماييد كه پس از تركيب با آب ترش نگردد.

 

چگونه انتخاب نمودن قناری سالم برای نگهداری :

آپلود عکس


نكات ريز و مهمي كه مي بايست به آنها توجه نمود : يك قناري سالم داراي چه

خصوصيات بايد باشد ؟ هنگامي كه شما براي خريد از فروشگاه يا نمايشگاه اقدام

مي نماييد از بين تعداد زياد قناري ها ابتدا چند عدد از آنها توجه شما را جلب مي كند

اين امر نشان دهنده ي اين است كه خودتان اولين قدم را طي نموده ايد يعني

قناري ها با پر و دم صاف . پرنده اي كه توجه شما را جلب كرده است ( داراي پر و بال

صاف و به اصطلاح تخت ، دم كشيده با استيل و به اصطلاح شكيل ) . پس ابتدا قناري

با پرهاي صاف و ( تو لك نباشد ) پس از آن به استيل ايستادن روي ني توجه نمائيد

 قناي اي كه هنگام فضله انداختن دم مي زند يا اسهال و فضله ي ابكي دارد را انتخاب

ننمائيد . قدم بعدي وضعيت پاها مي باشد . پاهاي قناري سالم بسيار ظريف و صاف

بوده و پولك ها پوشاننده ي روي پا همگي صاف و خوابيده و به اصطلاح شقاقي نباشد

 اطراف مقعد و دم پرنده مي بايست تميز بوده و آثاري از فضله روي آن نباشد.

مرحله ي بعد بررسي رفتارهاي نابهنجار است . يعني قناري داراي اضطراب

و استرس نباشد . هنگامي كه به آن نزديك مي شويد با اضطراب سر خو را به

چپ و راست نبرد زيرا پرنده اي كه در بينائي ضعيف بوده و يا حتي يك چشمش

كور مي باشد براي تعيين فاصله ي اجسام سر خود را به طرفين تكان مي دهد

حتي ممكن است يكي از چشم هاي قناري كور باشد و ابتدا شما را نبيند و

عكس العملي نشان ندهد ولي با برگرداندن سر و ديدن شما از فاصله ي نزدي

یكدفعه رم كرده و فرار كند . مرحله ي بعدي بررسي دل دل زدن قناري است

كه هنگام نفس كشيدن پرنده با سختي بسيار عمل دم و بازدم را انجام مي دهد .

توجه داشته باشيد پس از بررسي كامل قناري حتما فضله هاي كف قفس را مد

نظر داشته باشيد . اسهال هاي آبكي – سفيد – زرد – كش دار و سبز و يا سبز

مايل به بنفش و قرمز ( اسهال خونی ) – بريده بريده و وجود دانه های ريز تكه

و بريده در ميان فضله می تواند علامتی از علائم بيماري باشد . البته رنگ فضله

به تنهايی ملاك بر بيماري نيست چرا كه رنگ فضله ارتباط مستقيم با تغذيه ی قناری

دارد پس می بايست علائم ديگری كه دال بر وجود بيماری می باشد در كنار رنگ و

فرم فضله را تحت بررسي قرار داد

آپلود عکس

نکته مهم :


هیچوقت قناری را...درآشپزخانه - نزدیک به سقف اتاق –

مکان پرنوروپراز دود ودخانیات – قفسهای آنهارا زیرستونهای آهنی –

مکان نمور وبی تهویه قرارندهید وکمترازلامپهای مهتابی استفاده شود

اصطلاحات قناری بازان :

 اماده:

قناري نر مست و يا ماده مست آماده ميگويند. 

بيقوش:

 قناري موقومي بوده با صدايي بلندو زيبا كه بدليل كج بودن گردنش به بيقوش معروف

شده  بود (به كتاب پرندگان طلايه تاليف استاد ارجمند عباس شفيعي مراجعه شود).

پررو:

 به قناري نري كه در هر مكاني مي آويزند بي محابا شروع به خواندن ميكند پررو

اطلاق مي گردد .

 پرنرمه:

 پرهاي ريز و كوتاه اطراف سر و گردن پرنده است كه در زمان تولكي

از بدن پرنده جدا ميشود. 

پس رفتن:

در حين نزديك شدن به دوران توليد مثل اگر پرنده در حال آماده شدن در همان

حالت بماند و به بلوغ نرسد و يا پرنده آماده ناگهان شروع به پرريزي نمايد و تا

سال آينده بدون توليد بماند قناري پس رفته است .

پس:

 به قسمت مخر ج و محوطه شكمي (پس )ميگويند .

پشت دار:

 داراي نژاد اصيل و اجداد خوب .

تاتي:

 در زمان جفتگيري و آميزش پرنده ماده سينه خود را به روي چوب مي چسباند

و سرو دم را بسمت بالا مي آورد در اين هنگام بدن پرنده شكل منحني به خود

ميگيرد به اين عمل ماده تاتي دادن ميگويند.

تخم گرفته:

 به تخم نطفه داري كه بعد از 6 روز خوابيدن پرنده ماده در آن جنين تشكيل ميشود

تخم گرفته ميگويند. 

تخم هرز:

 تخمهايي كه پرنده ماده در حا لت مستي وبدون وجود نر ميگذارد تخم هرز است. 

 تور:

به پرنده هايي كه در هنگام نزديك شدن به قفس آنها و يا در هنگام گرفتن آنها از

ترس و بدون هدف و به قصد فرار خود را محكم به ديواره هاي قفس ميكوبند تور ميگويند. 

تولك:

 هر ساله در فصل تابستان پرهاي كهنه پرنده ها ريخته شده و بجاي آن پرهاي

جديد ميرويد, گاهي در اثربيماري و ترس و يا تغيير رژيم غذايي نيز اين پديده

بوقوع مي پيوندد كه تولك رفتن گفته ميشود.

تيغ آله:

در ابتداي شروع رويش پر در بدن جوجه ها پر هاي آنها شبيه به تيغ در جوجه

تيغي ميباشد در اين حالت به جوجه ها تيغ آلو و يا تيغ آله ميگويند. 

جره:

 ريز نقش ترين پرنده از بين جوجه هاي يك جفت نر وماده را جره مينامند

 جوجه كال:

از زمانيكه بدن جوجه پوشيده از پر ميگردد تا زمانيكه بتواند از دانه هاي خشك

تغذيه كند (كال )شناخته ميشود .

جوجه گوشتي:

 به جوجه هاي تازه به دنيا آمده اي كه هيچ پري در بدنشان روييده نشده است اطلاق ميگردد . 

جيك مرد:

 جوجه اي كه درون تخم كليه اندامهاي بد نش كامل شده و مرده است را

جيك مرد مينامند . 

چكيده:

اگر جوجه قناري داراي پدري باشد كه موقوم ميخواند و جوجه توسط همان نر

تغذيه شده باشد و موقوم را از زماني كه درون تخم بوده تا زماني كه بالغ ميشود

زيرنظرهمان قناري نر آموزش ديده باشد و موقوم بخواند .به اين روش آموزش

چكيده ميگويند .

 چسبنده:

 به روش آموزش جوجه ها از سن 25 روزگي به بعد توسط قناري موقوم و يا

بوسيله نوار كاست را روش چسبنده گويند .

حمال: 

آن دسته از قناري ها كه براي پرورش جوجه قنار يهاي گران قيمت و اصيل

استفاده ميشوند به حمال معروفند . 

خنثي (نامعلوم):

هر گاه جنسيت پرنده نامشخص باشد آن پرنده خنثي است .معمولا اين كلمه

را در مورد جوجه ها بكار ميبرند .

 دل زدن:

 سرعت تنفس پرنده را در هنگام بيماري و كسالت دل زدن ميگويند .

دهن دار:

در صورتي كه پرنده دوره آواز خواني را در كلاس موقوم گذرانده باشد ولي

در آواز خود تكه اي از آواز رسمي داشته باشد دهن دار است اما موقوم نيست . 

ريزه خواني:

صداي جوجه هايي كه هنوز آواز كاملي را فرا نگرفته اند و تنها مشغول به

تمرين آواز هستند را ريزه خواني گويند .

سر دهن دار:

اگر قناري تنها ابتداي آواز را با صداي تقليدي از موقوم و يا مثلا بلبل آغاز كند

و بقيه آواز را معمولي (رسمي) بخواند سردهن دار گفته ميشود . 

سرو ته دار:

 اندازه طول بدن قناري از سر تا انتهاي دم را بدون در نظر گرفتن بلندي پا و يا

كلفتي بدن پرنده و يا حتي استيل پرنده سرو ته ميگويند به عبارتي به قناري هاي

نژاد سنگين مانند يوركشاير سروته دار مي گويند .

سوخته ای:

 قناريهاي(سبز ) تيره رنگي كه داراي زمينه رنگ قرمز خصوصا در ناحيه سينه

سر و صورت هستند سوخته ناميده مي شوند.

سينه زدن:

 رفتاري است در زمان لانه سازي قناري ماده و آن هنگامي است كه قناري ماده

سينه خود را بر روي پنبه هاي محل تخمگذاري مي مالد و به آن فشار مي اورد تا

شكل اوليه لانه بوجود آيد .

شاه تخم:

 دوتعريف دارد:

اول اينكه : به اولين تخم از اولين سري تخمگذاري شاه تخم ميگويند .

دوم اينكه : اولين جوجه بدنيا آمده از اولين سري تخمگذاري نيز شاه تخم است .

 شق دهن:

قناري هاي آواز خواني كه داراي صداي صاف و بلند و بسيار بم باشند را

شق دهن مينامند. 

 طعمه:

 پيدايش هر گونه غده ويا تومور و يا جمع شدن قسمتي از احشا داخلي

(روده ها )پرنده به صورت  توده اي انباشته در محوطه شكمي را كه مانع

از توليد مثل ميگردد طعمه ميگويند .

 قرص خواني:

 قناري نري كه تمامي آوازش را با صداي رسا وبلند بخواند قرص خوان است .

قناري گنگ:

 گاهي يك پرنده جوان پيش از رسيدن به سن بلوغ در شرايط نگهداري بدي قرار

مي گيرد كه عوامل محيطي مختلف از جمله بيماريها و تغذيه و بي برنامگي در

نور دهي نظم ساعت بيو لوژيكي پرنده را بر هم مي زند و باعث به بلوغ نرسيدن

پرنده در سال اول زندگي ميشود . اگر در سال اول تولك رفتن اين معايب رفع نگردد

موجب ميگردد كه پرنده دوران تولكي را ناقص پشت سر بگذارد و در سال دوم نيز

به شرايط بلوغ نرسد در نتيجه بعلت كمبود و يا عدم ترشح هورمونهاي مورد نياز و

اينكه دوسال پي در پي دستگاه تناسلي پرنده فعال نبوده است پرنده دچار نوعي

بي تفاوتي و سر در گمي ميشود و در مقابل همنوعان خود خونسرد و بي علاقه

و ترسو و گوشه گير ميگردد و خصوصيات جنسي خود را بطور طبيعي بروز

نمي دهد اينگونه پرنده ها اگر موفق به خواندن شوند نميدانند براي چه مي خوانند

و اگر مست شوند نمي دانند رفتار جنسي چيست و اگر با پرنده اي جفت اندازي شوند

مدتي طول خواهد كشيد تا روش آميزش را فرا بگيرند به اينگونه پرنده ها گنگ مي گويند .

 قوام:

نوعي مزايده بين دو شريك و يا بين يك فروشنده و چند خريدار ر خ ميدهد

در بين دوشريك با قيمت گذاري يكي از طرفين موفق به خريد ميگردد اما در

بين يك فروشنده و چند خريدار اگر فروشنده  شرط كند ميتواند در صورت تامين نشدن

نظرش معامله را فسخ كند ,در غير اينصورت بايد به بالا ترين پيشنهاد رضايت بدهد.


آپلود عکس

قيه:

صداي جيك بلند و صاف قناري نر قبل از شروع به آواز را در قناري هاي موقوم

ودهن دار قيه  مينامند .

کپه:

لانه تخمگذاري قناري را كپه ميگويند

كرچي:

حالتي راكه پرنده ماده بعد از بدنيا آمدن جوجه ها روي آنها  مي خوابد و جهت

تغذيه آنها اقدام نمي كند و باعث گرسنگي و مرگ آنها ميگردد كرچي ميگويند .

كشيده بلند:

قناري هاي استيل دار و پا داري كه داراي سروته خوب نيز باشند كشيده بلند نام

دارند ,قناري كشيده بلند قناري رسمي مورد نظر قناري بازان نيست و خصوصياتي

از نژادهاي ديگر نظير اخم و ابرو در آنها وجود دارد . 

كوتاه خواني (بزوار):

به آواز جوجه هايي كه قسمتي از يك قطعه را با تن صداي ضعيف مي خواند

بز وار گفته ميشود .

كوتاه و بلند خواني:

به آوازي كه در آن قسمتي از آواز بلند و قسمتي ديگر با صداي ضعيف تر خوانده

ميشود كوتاه بلند خواني گفته مي شود 

كهنه:

پرنده كهنه پرنده اي است كه يكسال از عمرش گذشته باشد

لال:

گاهي مادرزادي و گاهي بر اثر ترس يك پرنده نر نميخواند و يا صدايي از حنجره اش

خارج نمي شودبه اينگونه قناري هاي نر لال مي گويند . 

لك تولك:

اگر قبل از پايان دوران پرريز ي عاملي باعث پرريزي دوباره پرنده گردد پرنده لك

تولك شده است .

لون:

هر سري تخمگذاري را يك لون مينامند .پرنده ماده در هر لون معمولا

بين 3 تا 4تخم ميگذارد . 

 لمبه :

ماده قناري گاهي در اثر کمبود کلسيم و گاهي تخمگذاري زياد تخمهايي با

پوسته نازک ميگذارد که ان را لمبه ميگويند .

مست:

مستي, دوره اي از زندگي پرنده را در بر مي گيرد كه هر سال يكبار تكرار ميشود

در اين دوره كه هنگام جفت يابي و توليد مثل پرندگان است ماده ها شروع به لانه

سازي ميكنند و نر ها با ديدن ماده با آواز بلند نغمه سرايي مي كنند .

 ملخك:

در زمان آمادگي ماده ها پرش هاي كوتاهي انجام مي دهند كه اين پرش ها با

تعداد بال زدن هاي زيادي همراه ميباشد به اين نوع پرش ملخك گفته مي شود . 

موچول:

پرنده اي را كه يك يا چند انگشت بسته همانند مشت بسته دارد موچول مينامند .

موقوم:

يا مقام نوعي آواز زيبا در رديفي خاص ميباشد كه قناري موقوم بايد آن رديف را

فرا گرفته و به درستي اجرا نمايد.

 نرلاس:

گاهي چند پرنده را از نظر ارزش مادي به دودسته مساوي تقسيم ميكنند اين

عمل نرلاس كردن نام دارد .

هفت تخم:

مخلوطي از هفت دانه شامل كاهو ,منداب , شلغم ,خرفه ,کلم قمری , تخم گشنیز

شاهدانه را كه براي تقويت و تنوع در تغذيه استفاده ميشود هفت تخم مينامند

شناخت قناری آماده برای جفت گیری :

قناری آماده :

قناري نر ، هنگام جفت گيري ، با صدايي بلند و گلويي باد كرده آواز مي خواند ، به

گونه اي خاص از يك پا روي پاي ديگر استوار مي گردد و با سينه ي بر خواسته به

سوي قناري ماده معطوف و او را به خود جلب مي كند . اين رفتار سرآغاز زندگي

زناشويي آنان است . قناري ماده نيز عكس العمل خاصي در قبال اين دعوت بروز

مي دهد و در صورت آمادگي حالت خميده ای به خود مي گيرد و شروع به لرزاندن

پرهايش می كند . در اين لحظه قناري نر روی ماده می پرد و عمل لقاح صورت

مي پذيرد . در صورت موفقيت آميز بودن عمل لقاح ، قناري نر به كنار ماده می پرد

و با فرمی خميده به باز كردن منقارش می پردازد . هر دو نيز صدايي ظريف ايجاد

مي كنند . برای انتقال اسپرم ، قناري نر مخرجش را به مخرج قناری ماده فشار

مي دهد . مهارت خاص قناري به منظور جفت گيري موفقيت آميز بسيار موثر است .

 او بايد با حالتی بايدار و به كمك چنگال هايش خود را روي پشت قناري ماده حفظ كند

و براي حفظ تعادل بال هايش را شديدا بر هم زند . تمامي پرندگان به طور ذاتي قادر

به انجام عمل لقاح مي باشند . اين پديده حياتي بقاي نسل همانند ساي جفت حيوانات

به طور ژنتيكي در آنان برنامه ريزي شده است . معمولا عمل لقاح با يك سري

فعاليت هاي ديگر همراه مي باشد كه نهابتا به جفت گيري ختم مي شود . پرندگان

تنها در زمان محدودي از سال قادر به بقاي نسل مي باشند. تنها در اين زمان است

كه نر ها قادر به اسپرم دهي و ماده ها نيز توانايي تخم گذاري دارند . اما برخي از

پرندگان نظير مرغ خانگي و مرغ عشق و برخي فينچ ها و غيره از حالتي استثنايي

برخور دارند . حتي در تعداد قليلي از قناريان نيز با تغذيه مخصوص و درجه حرارت

مطلوب اين ريتم ساليانه بر هم زده مي شود . اما نتايج حاصله بسيار نا مطلوب بوده اند

آنان به طور دايمي دست خوش پرريزان شده و قادر نخواهند بود ريتم طبيعي خود

را بدست آورند . لانه سازي و خوابيدن روي تخم ها با انتخاب محل لانه توسط قناي

نر و ماده ، تخم گذاري شروع مي گردد . اما معمولا در داخل قفس ، محل قرار گرفتن

لانه از قبل مشخص بوده و همه چيز در اختيار پرندگان قرار دارد . با مشاهده قناري هاي

ساكن پاسيو مي توان به اهميت لانه سازي و صرف انرژي مربوط براي خانواده

قناري پي برد . ساختن لانه به عهده قناري ماده است . در اين حال قناري نر نقش

كمكي داشته و پوشال در اختيار ماده قرار مي دهد . قناري هاي ماده تبحر خاصي

در ساختن لانه داشته و فرم نيم كروي مطلوبي در ميان آن پديد مي آورند . در صورتي

كه لانه نزديك ديوار آويزان باشد . احتمال فرم نا مطلوب براي لانه موجود است . در اين

صورت بايد خود براي ايجاد فرم نيم كروي داخل لانه كمك قناري ماده باشيم . قناري

ماده به منظور ساختن لانه ي مطلوب به دفعات چرخيده و با نوك و پاهاي خود فرم

ايده آل خود را پديد مي آورد . با ظهور چنين حالتي شروع تخم گذاري كاملا نزديك بوده

و دو تا سه روزي بيشتر به آن نمانده است . يك روز قبل از تخم گذاري مخريج قناري ماده

 متورم و ملتهب خواهد بود . صبر و تحمل در اين زمان بسيار مهم است و نبايد با كنترل و

مداخله پي در پي ، مزاحم پرندگان شد . مداخله زياد اغلب عواقب نا مطلوبي به

همراه خواهد داشت . همان گونه كه اشاره شد ، امكان عملي ساختن تمامي

مراحل لازم ، براي پرنده از اهميت ويژه اي برخوردار است . مراحل جستجوي محل

مناسب لانه و ساختن آن ، جفت گيري ، تغذيه قناري ماده توسط نر ، تخم گذاري ،

خوابيدن روي تخم ها و رفتار مهم ديگر بايد به ترتيب سلسله مراحل انجام پذيرند .

لذا مداخله نگهدارنده در هر كدام از اين مراحل ، حتي در صورتي كه از نظر وي

امري كامل نباشد ، كاملا نابجا خواهد بود . به عنوان مثال قناري هاي ماده اي كه

از ساختن لانه خود داري كرده و يا لانه مطلوبي نمي سازد ، بايد به حال خود گذارده

شوند . نگهدارنده مي تواند قدري كمك پرنده بوده و لانه اش را به فرم مطلوب در آورد.

اما بر هم زدن لانه و دور ساختن تخم ها كار بسيار اشتباهي است . اين امر ممكن است

موجب بر هم زدن ريتم پرنده و اختلال در امر تكثير و پرورش گردد ، مضافا آن كه طبيعي

هم نيست . پرندگان بايد خواسته هاي طبيعي و ذاتي خود را به مرحله ي اجرا در آورند

 تنها در صورت فراهم ساختن امكانات لازم نتيجه مطلوبي عايد نگهدارنده خواهد شد

در صورتي كه قناري نر از ابتدا همراه ماده نبوده ، بايد حداكثر با شروع لانه سازي در

كنارش قرار گيرد . قبل از آن احتمال بروز اختلاف و زد و خورد بين آنان وجود خواهد داشت

در صورتي كه جفت قناري دايم به زد و خورد پرداخته و تحمل يكديگر را ندارند ، بايد مبادرت

به جدا سازي آنان كرد . در اين صورت مي توان قناري نر را به صورت آزمايش و به هنگام

غروب ، مجددا داخل قفس ماده نمود . تخم گذاري معمولا صبح زود و حدود ساعت هفت

تا هشت انجام مي پذيرد . قناري ماده به هنگام درد و فشار براي خارج ساختن تخم روي

پا ايستاده و منقارش را باز مي كند . در اين حال فشاري كه به پرنده مي آيد به خوبي قابل

استنباط است . آن گاه براي رفع خستگي و تجديد قرا مجددا مي نشيند . بهترين كار آن

است كه پرنده را به حال خود گذاشت . به هنگام ظهر تخم را با احتياط خارج نمود .

( بهتر است از قاشقي استفاده شود ) به جاي آن تخمي مصنوعي قرار مي دهيم .

با تخم هاي روز هاي بعد نيز به همين ترتيب عمل مي نماييم . تخم ها را لاي پنبه و يا

ماسه ي نرم نگهداري مي كنيم . تخم آخر پرنده معمولا كوچكتر و با رنگي مغاير با ساير

تخم هايش است . پس از آن كه به هنگام غروب تخم هاي مصنوعي را برداشته و

تخم هاي اصلي را زير قناري ماده قرار مي دهيم . مزيت اين امر در آن است كه تخم ها

هم زمان به جوجه تبديل گشته و از شرايط مشابهي برخوردار خواهند بود . در غير اين

 صورت جوجه ها به فواصل زماني مختلفي از تخم بيرون آمده و بزرگ تر ها مجال خوردن

به كوچك تر ها نخواهند داد . تخم ها را به هنگام ظهر برداريد و در دماي معمولي نگهداريد

قناري ها نيز مانند ساير فينچ ها به صورت جفت زندگي كرده و از منطقه و خصوصا لانه

خويش مراقبت شديدي به عمل مي آورند . والدين در تغذيه و پرورش جوجه ها سهيم

هستند . جوجه ها پس از سيزده روز سر از تخم در مي اورند و در نتيجه درجه حرارت

نامناسب و ساير اختلالات ، ممكن است اين زمان تا شانزده روز به درازا بيانجامد . در اين

هنگام نيز بايد از مداخله نابجا و دست كاري غير ضروري اجتناب به عمل آيد . اما نتيجه

مطلوب پس از سيزده روز خوابين روي تخم ها حاصل مي شود . در صورتي كه تبديل

تخم به جوجه بيش از 14 روز به طول انجامد ، احتمال بروز مشكلاتي براي خارج شدن

جوجه از تخم وجود خواهد داشت . جوجه هاي قناري نيز همانند جوجه هاي مرغ سر

از تخم در مي آورند : آنان به كمك بر آمدگي موجود روي نوك خويش كه

اصطلاحا "دندان تخم " ناميده مي شود ، شروع به شكستن تخم از داخل مي نمايد .

حال جوجه شروع به تنفس كرده و به آزاد سازي تدريجي خويش از تخم ادامه مي دهد

پس از آن كه اين سوراخ كوچك بزرگ تر شد ، معمولا پوسته تخم به دو نيمه تقسيم شده

و جوجه نهايتا از پوسته خارج مي شود . قناري مادر در اين هنگام مبادرت به خارج ساختن

پوسته ها از داخل لانه مي نمايد . در اين حال نگهدارنده كار عمده اي از دستش ساخته

نيست و از تمامي اين فعل و انفعالات به كمک خصيصه ذاتی جوجه و مادر

صورت مي پذيرد . جوجه ها از تخم در مي آيند هيجان انگيز ترين و جالب ترين تجربه

در پرورش قناري ، شنيدن صداي جوجه هاي تازه از تخم در آمده مي باشد. از روز قبل

از در آمدن جوجه ها بايد مبادرت به تغذيه مخصوص با خوراك نرم تخم مرغ نمود . از دادن

اين خوراك به پرنده در حين دوازده روز ديگر بايد اجتناب كرد . ارايه خوراك مقوي به پرنده

هنگام خوابين روي تخم ها ممكن است موجب بروز اختلالاتي گردد و از جمله ان كه قناري

ماده به طور مداوم روي تخم ها نخوابد . در پرندگان وحشي نيز انجام وظيفه به هنگام

خوابيدن روي تخم ها موجب محدود سازي امر تغذيه آنان مي گردد. جوجه ها ساعت ها

به خوراك نيازي نخواهند داشت ، زيرا كه باقي مانده زرده ي تخم را در روز زآخر به داخل

معده خود كشيده و از آن تغذيه مي نمايند . اما ارايه خوراك تخم مرغ از روز دوم ضروري

است و از روز چهارم مي توان مبادرت به تغذيه ميوه و سبزي تازه كرد . از آن پس رشد

جوجه ها بسيار سريع خواهد بود . به همين نسبت قدرت هضم و اشتهاي آنان نيز سريع

 و بالا مي باشد . قناري ماده كوشش زيادي در تميز نگاه داشتن لانه از خود نشان

مي دهد . قناري ماده فضله جوجه ها را كه توسط پوسته اي محاط شده اند ، فورا

با نوك گرفته و از لانه خارج مي سازد . پس از حدود هفت روز فضله ي جوجه ها

 فاقد اين پوسته خواهد بود . از آن پس جوجه ها خود را به كنار لانه كشيده و فضله ي

 خود را به حالت نيمه ايستاده به خارج لانه مي اندازند . اين زمان مناسب براي حلقه

انداختن به پاي جوجه ها است . در صورتي كه حلقه خيلي زود به پاي جوجه گردد ،

احتمال بيرون آمدن آن زياد خواهد بود ، و اگر حلقه ها دير تر از اين به پاي جوجه گردد

احتمالا موجب زخم كردن پاي پرنده خواهد شد .

 اگر قصد جوجه کشی از قناری را دارید باید یک قناری ماده با سن حدود

یکسال انتخاب کنید هیچکدام از جفتها نباید بیش از 5 سال سن داشته باشند

چگونگی پديد آمدن تخم :

اولين مرحله ي تكثير جفتي ، تبديل سلول ها به انواع جنس آنان در عضو تناسلی است .

سلول های تخم پرندگان ماده از نوع سلول هاي ساده محسوب مي شوند .

تمامي سلول هاي تخم ناشي از تخمدان ها از بدو تولد جدا هستند .

اسپرم هاي نوع نر نيز پيدايش مشابهي دارند . اما قابليت نطفه دار شدن تخم

و اسپرم زماني ظاهر می گردد كه پرندگان به آمادگی جنسی رسيده باشند .

مشخصات ارثي يك موجود جاندار كه آنان را " ملكول هاي ؟؟؟ " مي نامند ،

داخل هسته سلول ها قرار دارند . در صورتي كه سسلولي به طور غير جنسي

قسمت شود ، مولكول هاي ؟؟؟ به طور جفت تشكيل خوشه هاي كروموزوم را

خواهند داد كه آن را حالت ديپلوييد ( واژه اي يوناني به مفهوم دو برابر مي باشد )

مي نامند . جفت كروموزوم ها جدا گرديده و هر يك نوع مشابهي را پديد مي آورند .

اين امر موجب ان مي گردد كه ژن ها و كروموزوم هاي سلول هاي جديد با نوع

مادر يكسان باشند . بدين ترتيب نقشه ساختماني سلول ها تغيير نيافته و با رشد

جاندار سلول هايي يكسان جايگزين انواع فرسوده مي گردند . اما به هنگام تشكيل

سلول هاي تناسلي تقسيم سلول ها به گونه ديگري صورت مي پذيرد ، زيرا كه تعداد

كروموزوم ها بايد نصف گردد تا پس از ادغام سلول هاي تخم و اسپرم دو برابر نشده

و نهايتا تعداد اوليه را داشته باشند . اين پديده را كه در آن كروموزوم ها نصف مي گردند

تقسيم به جز يا مايوزه مي نامند . سلول هاي شامل نصف كروموزوم اصطلاحا هاپلوييد

( ؟؟؟؟‌) ناميده مي شوند . به عنوان مثال سلول هاي بدن جوجه مرغ

داراي 78 كروموزوم و سلول هاي تناسلي تخم و اسپرم آنان داراي 39 كروموزوم اند .

لذا پس از عمل لقاح مجددا 78 كروموزوم موجود خواهد بود . شمارش كروموزوم ها

بسيار دشوار بوده و تنها دانشمندان بيولوژي قادر به انجام آن اند . تا به حال تركيبات

كروموزوم هاي قناري ها مورد بررسي قرار نگرفته است ( تا آنجا كه مولف اطلاع دارد )

حتي براي دانشمندان نيز شمارش تعداد دقيق كروموزوم ها غير ممكن است ،

زيرا كه معمولا علاوه بر كرو موزوم هاي اصلي با يك سري كروموزوم هاي ميكروبي

نيز مواجه ايم . براي تكثير و پرورش قناري نيازي به آگاهي به اين امر نيست .

چند صباحي قبل از تخم گذاري فرم سلول هاي تخمي و نيز هسته آن ها توسعه

نسبتا سريعي از خود نشان مي دهند . تغيرات هسته سلول ها ، تخم را براي تركيب

با اسپرم آماده ساخته و در پلاسماي آن زردي به وجود مي آيد كه جهت تغذيه نطفه

باردار تا به هنگام از تخم در آمدن حياتي است . بدين خاطر اندازه تخم به ميزان قابل

توجهي بزرگ است . خصوصا تخم پرندگان از نظر نسبي داراي حجم و وزن نسبتا

بزرگي است كه بزرگي نطفه دار آن نيز محسوس تر مي باشد . به عنوان مثال زرده

تخم يك پرنده وحشي ژاپني در زمان تكثير وزني برابر 1500 ميلي گرم داشته ،

و در حالي كه اندازه ي معمولي آن 15 ميلي گرم است . مواد مورد نياز براي ساخت

و تكميل سازي زرده توسط سلول هاي هم جوار تامين مي گردد . سلول هاي تغذيه

مواد لازم را به زرده تخم مي رساند . اما آنان تنها در ابتداي تشكيل تخم قادر

به تغذيه آن اند . با رشد تخم و وارد شدن آن به لوله ي تخم ، حول و حوش آن را

سلول هاي ورقي مكنده فرا گرفته و از طرق آن ها است كه ادامه ي تغذيه تخم

صورت مي پذيرد . تا زماني كه تمامي زرده را پوسته اي بپوشاند ، مواد خوراكي

موجب تغذيه و رشد زرده خواهند بود . سلول هاي ورقي مكنده ، خود موجب تغذيه

مستقيم تخم با مواد خوراكي نبوده ، بلكه سبب جدايي كروموزوم هاي

تناسلي ( استروگن ) گرديده كه كبد را وادار به توليد خوراك لازم براي زرده تخم مي مايد .

بنابراين مواد لازم جهت تغذيه زرده توسطكبد به سلول هاي ورقي مكنده و از آن جا

به تخم هدايت مي شوند. پس از توسعه كامل تخم ، سلول هاي ورقي مكنده تغييري

عمده در توليد هورمون ها پديدآورده و به ساختن كروموزوم تناسلي ديگري به نام پرو

گسترون ( ؟؟؟؟ ) پرداخته كه موجب از بين بردن سلول هاي ورقي مكنده مي گردند .

در اين حال تخم رسيده ، از تخمدان خارج و وارد لوله تخم شده و پس از برخورد به

اسپرم ها بارور مي شوند . با توجه به اين تغيير و تحولات پيچيده ارگان هاي بدن پرنده

مي توان به نقش پريود سالانه قناري ها در تكثير و پرورششان پي برد . خوراك صحيی

پرنده خصوصا در فصل زمستان و قبل از جفت كردن نقشي حياتي روي توسعه مطلوب

تخم و جوجه ها خواهد داشت . بارور ساختن تخم ، شروع زندگي بارور ساختن يعني

برخورد تخم و اسپرم ها به مفهوم شروع زندگي است . با ادغام ژن های دو پرنده ريشه

و بنيان ارثی جوجه ها نيز مشخص مي گردد. اطلاعات ژنتيكي موجب تغيير فرم

نسل هاي قناري شده و تعيين كننده ظاهر ، رفتار و حالات پرنده گرديده است .

نتيجه اين تركيب ژنتيكي تعيين كننده توانايي ادامه حيات جوجه ها و انتقال خون

آنان به نسل هاي آينده مي باشد . اما بارور شاختن بيش از تركيب بيولوژيكي ژن ها

و امور مربوط به وراثت است . به عنوان مثال اسپرم ها دو وظيفه به عهده دارند :

يكي انتقال امور ارثي و ديگر كمك به توسعه تخم مي باشد . عمل باروري تنها

زماني انجام مي پذيرد كه تخم و اسپرم به هنگان برخورد كامل و توسعه يافته باشند .

تكامل تخم مطابق شكل مشخصي صورت مي پذيرد . تخم هاي تكامل يافته وارد

لوله تخم مي گردد كه آن را اصطلاحا پرش تخم يا ؟؟؟؟ مي نامند. پرندگان آواز خوان

و از جمله قناري روزانه يك پرش تخم دارند . 24 ساعت بعد تخم گذاري نموده و اين

عمل آن قدر ادامه مي يابد تا تمامي تخم ها خارج مي شوند . از داخل تخم ، كه

خود با پوسته آهكي مقاومي حفاظت مي شود ، مطابق برنامه مشخص ، جنين توعه

و تكامل مي يابند . داخل لانه عايق شده و در اثر گرماي بدن قناري ماده پس از 13 روز

تخمهاي نطفه دار به جوجه بدل مي شوند . چشم هاي جوجه هاي تازه ، بسته بوده

و هيكلي نحيف و ضعيف داشته ظاهرشان هنوز شكل جنيني دارد . آنان توسط خوراك

نيمه هضم داخل چينه دان والدين تغذيه مي گردند


آپلود عکس

نکته ای درباره تخم قناری

قناری معمولا ۴ تا تخم میزاره  البته بستگی به نژادشم داره بعضی قناریها ۵ تا

تخم می زارن.هر روز قناری یه دونه تخم می زاره  به همین دلیل بین اولین تخم

واخرین تخم فاصله می افته پس بهتره کهزمانی که قناری اولین تخم رو گذاشت

اونو برداریم و به جای اون از یه تخم خراب استفاده کنیم(خود من وقتی که تخم ها

رو بر می دارم چیزی جاشون نمی زارم)وقتی که قناری اخرین تخم رو گذاشت همیه

تخمها رو با هم زیر قناری (توی لونه)    می زاریم قناری ماده ۱۳ روز روی تخم ها

می خوابه بعد از این مدت اگه تخم ها سالم با شن جوجه ها از تخم بیرون میان با

این روش جوجه ها همشون هم سن میشن و احتمال مردن جوجه ها کمتره  چون

اگر جوجه ها چند روز  فاصله بینشون باشه امیدی واسه جوجه های اخر نیست

چون جوجه های بزرگتر اجازه نمیدن که جوجه های کوچیکتر غذا بخورن با ارزوی

این که همه ی  تخم قناری ها تون  جوجه شن.

آپلود عکس

جور کردن جفت های مناسب برای جوجه کشی

آپلود عکس

دونکته اساسی راکه مورد قبول وتصدیق همه است یادآورمی شویم :

۱- دوقناری که دارای عیب مشترک هستندنباید باهم جفت گردند . مثلا هر دو

دارای سربدقواره وزشت باشند .

۲ -دوزرد سیریا دو زرد کم رنگ یا دوابلق یا دوهمرنگی که از هرلحاظ رنگهای آنها

مشابه هم میباشد نباید باهم جفت شوند .

آپلود عکس

دو قناری زردرنگ به نظرمی آیدکه باید جوجه های خوشرنگ و خوبی بدهند ولی

تجربه نشان داده است که اگر در  نسل اول بعضی از جوجه های آنها دارای رنگ

قابل ملاحظه ای باشند در عوض از لحاظ شرایط دیگر دارای مزایای خوبی نخواهند بود .

اگر کسی بخواهد جوجه قناری زرد خوش رنگ و باشرایط خوب بدست آورد باید یک

قناری زرد کم رنگ را بایک قناری زرد پررنگ جفت نماید .اگر چه لانه پر از جوجه های

زرد پررنگ نخواهد شد ولی هرچه زرد پررنگ یا زرد کم رنگ است ازنوع بهتر و دارای

آواز و شرایط عالی و پر خوب خواهد بود .

برای اینکه نتیجه جفت گیری مطابق میل شما باشد از سابقه

و شچره قناری باخبر باشید. مثلا اگر منظور شما از جفت کردن دو قناری زرد

کم رنگ و زرد پررنگ داشتن جوجه زرد یکدست باشد و شچره قناری نشان بدهد

که درمیان پدران و مادران گذشته قناری ابلق یا سبز وجود داشته ممکن است به

جای جوجه زرد در لانه جوجه ابلق یا سبز دیده شود .

یک جفت خوب عبارت است از یک ماده قناری زرد کم رنگ با یک

قناری نر ابلق یا زرد سیر . رنگ سبز تیره پدر اغلب در جوجه ها به رنگ

 قهوه ای تیره تبدیل میشود .از نقطه نظر علمی رنگ مسلط بیشتر رنگ زرد است

نه رنگ سبز . علایم ولکه های رنگی طرف نر درجوجه ها درتشکیل رنگ تاثیری

ندارند مگر این که اجداد طرف ماده درهمان علایم ولکه ها سهم مشترکی داشته باشند .

خلاصه اینکه جفت گیری صحیح عبارتست از جفت نمودن دو رنگ متباین ومخالف بایکدیگر .

ازنقطه نظر درشتی قناری هم باید هردو یا اقلا یکی دارای جثه قابل ملاحظه باشد

و هیچ وقت نباید از دوقناری کوچک انتظار جوجه درشتی را داشت و اگر هم چنین

اتفاقی بیفتد در نسلهای بعد اندازه جوجه به اجداد خود برخواهد گشت .