بیماری های قناری

قفس مخصوص بیماری : قفسی که 3طرف آن با چوب یا..پوشیده شده و فقط از یک طرف باز است و یک لامپ مادون قرمز دائما در آن روشن باشد .

آبله قناری

علائم : (یکی از بیماریهائی است که در فصل تابستان با این بیماری بسیار روبه رو هستیم )ظهور نقطه های سفید – قرمز یا زرد رنگ روی سر -سینه – بالها – وروی انگشتان.تنگی نفس.سستی

علل احتمالی : ویروس ابله – واگیری از پرنده های تازه خریداری شده یا پرنده های آزاد

مداوا :کمتر با موفقیت همراه است .تزریق واکسن ابله – تغذیه پرنده با دانه ها با طبیعت خنک – ضد عفونی اصولی قفس و محل نگهداری پرنده ها

جذام پرنده

علائم : تنگی نفس – اسهال – تب – کم اشتهائی – گرفتگی عضلات – تورم پلک ها

علل احتمالی : ویروس

مداوا : هنوز برای این بیماری داروئی وجود ندارد . باید این پرنده را سریعا از پرنده های دیگر جدا کرد .

پای آهکی

علائم : ظهور پینه های سفید روی پا و انگشتان و خارش پای پرنده

علل احتمالی : میله نا مناسب – کثیف بودن میله و قفس

مداوا : پای پرنده را با صابون شسته و خشک کنید سپس پا را تا مچ در نفت فرو برده(باید متذکر شوم نفت نباید با پرهای پرنده برسد ) بعداز 3 ثانیه آن را بیرون آورده خشک کنید سپس این عمل را دوباره تکرار کنید بعد از این امر پا را دوباره با صابون شسته و با پماد ویتامین آ-د چرب کنید این عمل را 3 روز متوالی انجام دهید

میلبه

علائم : خواب نا آرام – تمیز کردن دائم پرنده – ضعیف شدن پرنده

علل احتمالی : واگیری از پرنده های آذاد یا پرنده تازه خریداری شده – تمیز نبودن قفس و عدم شستشوی قفس

مداوا : استفاده از حشره کش های مخصوص و شستشوی کامل قفس ها و مکان نگهداری و سم پاشی قفس و محل نگهداری و شکافهای دیوار و داخل میله نشیمن گاه پرنده

بیماری کوکسیدن

علائم : سستی – کم اشتهائی – اسهال

علل احتمالی : ویروس کوکسیدن (نوعی انگل روده)قدرت تکثیر این ویروس در تابستان فوق العاده بیشتر است

مداوا : استفاده از سولفو نامیدیا فلوراسولیدون به آب آشامیدنی . برای دوستانی که به پرنده هایشان داروی شیمیائی نمیدهند از این دستور استفاده کنند: استفاده سیب درختی مداوم به مدت سه روز و سپس استفاذه از تخم کاهو و تخم خرفه همراه دانه اصلی

چاقی

علائم : کم تحرکی پرنده – اشتهای زیاد – تنگی نفس -مشکلات در امر پرریزان

علل احتمالی : تغذیه غلط – ارائه بیش از حد تخم مرغ و دانه های چرب به پرنده

مداوا : تغذیه با دان معمولی و استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات و اجازه پرواز دادن به پرنده به هیچ وجه توسط گرسنگی دادن با چاقی مبارزه نکنید چون ضرر ان بیشتر خواهد بود .

اسهال

علائم : فضله آبکی – کثیف بودن اطراف مخرج – بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف – ضعیف شدن پرنده

علل احتمالی : ترس – تغیرات درجه حرارت – جریان هوا

مداوا : قرار دادن آن در قفس بیماری این بیماری سریعا بهبود مییابد فقط باید پرهای اطراف مخرج را کوتاه کرد که در فضله کردن پرنده دوچار مشکل نشود

یبوست

علائم : پرنده هنگام دفع مدفوع دوچار مشکل میشود وهنگام فضله کردن دم میزند

علل احتمالی : تغذیه نا مناسب – مسمومیت

مداوا : توسط قطره چکان چند قطره روغن کرچک به دهان پرنده بریزین و این امر را 8 ساعت بعد تکرار کنید .تغذیه معمولی همراه دادن میوه و سبزیجات آبدار

بزرگ شدن بیش از حد منقار و ناخن ها

علائم : بزرگ شدن و کج شدن منقار و ناخن ها

علل احتمالی : کم یا زیاد بودن کلسیم بدن

مداوا : استفاده از سنگ آهک -شاخه درخت – کوتاه کردن منقار یا ناخن

مطالبی درمورد جفت زدن سهره باقناری

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت دوستان عزیزازاینکه به وبلاگ بنده سرزدید ممنونم دراینجا می خوام درمورد چگونگی جفت انداختن سهره با قناری براتون مطالبی عرض کنم.ابتدا باید یک سهره مناسب از لحاظ جثه شادابی وهمچنین جرات انتخاب کنید بهتر است ازسهرهای جوان وسهره های که باسهره قبلا جفت نشده باشند استفاده کنید البته بعضی ازدوستان گفته بودند که ازسهرهای دوسال به بالا بایداستفاده کردوهمچنین ازسهرههای تور اول سال نباید استفاده کرد ولی من بشخصه از سهره های تور وهمچنین از جوجه سهرههایم در سال اول باقناری جفت انداختم وجوجه سهره قناری های بسیار زیبای از انها دارم. در مورد انتخاب قناری ماده بهتر است از رنگهای تیره ویا ابلغ استفاده شود البته می توان از رنگهای روشنی مانند زرد . پرتقالی هم استفاده نمود ولی اکثر سهرها به رنگهای تیره تربیشتر علاقه نشان میدهند. قناریهای که جوان هستند وپرهایی صاف وشاداب دارند وهیچگونه بیماری ندارند خریداری کنید.دراواخر زمستان موقعی که هنوز سهره مست نشده وهمچنین قناری اماده نیست در جای که قرار است انها را جفت بیندازیم قفس سهره وقناری را طوری قرار میدهیم که اواز خواندن سهره (به علت نزدیک بودن قفس قناری) دچار مشکل نشود. انقدر دورهم نباشند که به زور صدای هم را بشنوند. بعد از مدتی که به صدای هم عادت کردندوسهره به مست شدن نزدیک شد قفس هر دو را درفاصله ی نیم تا یک متری از هم قرار دهید در این موقع روزانه یک تخم مرغ را آب پز کنید ودر اختیار قناری قرار دهید تا در آماده سازی قناری کمک کند . بعد از چند مدت به مرحله ای رسیدید که اگر قفس قناری را دور بکنید سهره برای قناری بی تابی کرد وهنگام نزدیک کردن برای قناری مستی رفت سهره در بهترین حالت برای جفت گیری است وهمچنین برای قناری موقعی که مقداری پنبه جلویش بذارید مشغول لانه سازی شد و وقتی سهره را از او دور میکنید برای سهره بی قراری کرد بدانید که موقع جفت انداختن است .بهترین روش برای جفت گیری به نظر من این است که لانه را در اختیار قناری قرار داده تا قناری لانه را اماده کرده سپس سهره را در قفس ماده قناری رها کرده ، در این حالت سهره و قناری کم تر با هم در گیر میشوند البته میتوان به روشهای دیگر سهره و قناری را هم با هم جفت انداخت یکی از این روشها این است که بعد از چند روز که سهره در قفس قناری رها شد و جفت شدن اطمینان حاصل کردیم لانه را در اختیار هر دو قرار دهیم تا سهره هم در امر لانه سازی مشارکت کند ( این در مورد سهره و قناری های است که با هم دعوا نمی کنند ) بعد از چهار یا پنج روز از جفت گرفتن قناری اولین تخم خود را می گذارد در این موقع باید مواظب بود که سهره تخم قناری را نخورد ( بعضی از سهره ها عادت به خوردن تخم قناری را دارند ولی بعضی دیگر کاری به تخم ندارند ) در این حالت می توان اولین تخم را برداشته و در موقع گذاشتن تخم دوم تخم اولی را هم کنار تخم دوم گذاشته و سهره را از قناری جدا کنید مطمئن باشید تمام تخم ها بعدی نطفه دار است ( سهره های که به تخم کاری ندارند می توان تا پایان تخم گذاری کنار قناری باشد و بعدا او را جدا کرد چون سهره ها بعد از در آمدن جوجه ا از تخم کمتر یا اصلا در غذا دادن به جوجه ها کمک نمی کنند ) بعد از سیزده روز منتظر به دنیا آمدن جوجه های زیبا از تخم باشید .

نکات مهم

1- بهتر است که در مکان خلوت و به دور از شلوغی باشد

2- از تغییر مکان دادن قفس در موقع جفت گیری خودداری کنید

پرنده آواز خوان

پرنده آواز خوان

اغلب اشخاص به خاطر آواز دلنشین پرنده اقدام به نگهداری قناری می نمایند.

راهنمایی اولیه :

در ماههای آبان یا آذر اقدام به خرید قناری نر جوانی که تازه آوازخوانی را آموخته نمایید. در صورت امکان حق تعویض را با فروشنده شرط کنید. تا مثلا اگر قناری آواز خوان خوبی نبود آنرا با دیگری عوض نمایید. آوازخوان های با استعداد در فروشگاه های مناسب داخل محفظه های انفرادی نگهداری می شوند. بدین ترتیب خریدار امکان شنیدن صدای تک تک آنها را داشته و می تواند بسته به دلخواه یکی را انتخاب نماید. قدری وقت صرف نموده و به پرنده مورد نظر خود گوش فرا دهید. در صورتی که جزییات آواز پرنده برایتان اهمیت دارد از شخص متخصص کمک بگیرید. به همان گونه که تمامی قناری ها زرد نمی باشند همه شان نیز دارای آواز خوش نیستند. برخی دارای صوتی بلند و تند بوده که خصوصا در آپارتمان های کوچک اسباب مزاحمت نگهدارنده خواهند شد. اغلب قناری های رنگی که زیبایی ظاهر در مورد آنها در درجه اول قرار می گیرد دارای چنین مشخصه ای هستند. البته با تکثیر حساب شده می توان زیبایی و خوش آوازی را در هم جمع نمود.    

بزرگترين نژاد قناري

قناري فر دار پاريسي : (fraise parisien)

طول بدن این پرنده متجاوز از ۲۰ سانتیمتر است در حقیقت بزرگترین نوع قناری است که در جهان وجود دارد . پرهای پرنده در قالبی از پرهای زیبا و با نشاط و چشمگیر فرو رفته... این پرنده یک نوع تاریخی به شمار میرود. در پاریس وطن اصلي اين پرنده بسیار سرشمار و محبوب است.

البته محبوبيت اين پرنده زيبا تنها به كشور پاريس محدود نميشود و بلكه شيفتگان آن در كشورهاي بلژيك - هلند - آلمان و سوئيس هم به وفور يافت مي شوند . در كشورهاي ايتاليا و امريكاي لاتين نيز از محبوبيت ويژه اي برخوردارند.

توليد و پرورش اين پرنده كار ساده اي نمي باشد زيرا به جهت لزوم جفت گيري(خواهر برادري) اين نوع قناري بسيار كم زادو  ولد و تكثير آن كاري مشكل است. در ضمن قناري هاي مزبور والدين خوبي نيستند به همين جهت پرورش دهندگان مجبورند از قناري هاي حمال و درشت استفاده كنند.

هنگام جفت گيري اين قناري غظيم الجثه اندازه قفس پرنده بايد براي هر جفت حداقل ۷۰ تا ۸۰ سانتي متر باشد  و نيز غذا بايد به اندازه كافي  و به وفور در قفس گذاشته شود.

مطالبی درباره جفت کرد قناری

سلام دوستان عزیز. مطلبی رو در مورد جفت کردن قناری لازمه بگم چون خیلی از دوستان راجع بهش سئوال دارن.

من یه سیری رو خلاصه در مورد جفت کردن قناری میگم. امیدوارم مفید واقع بشه.

موقعی که قناری از لک در می یاد‌ ،‌ آروم آروم شروع به آماده شدن می کنه. کمکی که شما در این موقع می تونید داشته باشید اینه که با برنامه غذایی مناسب و ثابت کمک کنید قناری زودتر آماده بشه.

مهمترین علامت آمادگی نر و ماده از «پس» اونها مشاهده می شه. همچنین در نر قرص خونی و ماده جست و خیز و حرکات مداوم و البته در ماده های مسن کرچ شدن و کم تحرکی.

اینکه نر و ماده چه موقع آماده می شن گفتنش ممکن نیست. پس نگران زمان نباشید. مهم اینه که قناری آماده بشه.

بعد اینکه آماده شد، زمان جفت کردن اونهاست.

ببینید شما دو قناری که غریبه هستن رو می خواید جفت کنید. قناری هم موجود زنده هست. حس و شعور داره. این رو جدی بگیرید و افسانه ندونید.

بهتره قبل جفت کردن همدیگه رو ببینن. روبروی هم بذارید و واکنش اونها رو مشاهده کنید. اگه به هم رغبت داشتن جفت کنید.

البته این کار واجب نیست. یعنی می شه دو قناری رو هم که اصلا همدیگه رو ندیدن جفت کرد. اما نباید انتظار داشته باشید سریع جفت بشه.

بعد از اینکه قناریا رو کنار هم گذاشتین، در صورتی که هر دو در آمادگی کامل به سر می بردن، پیشنهاد من اینه که دیگه کاری به کارشون نداشته باشید. فقط بعد از ۵ روز لانه رو براشون بذارید و کنار بشینید و منتظر تا ماده تخم بذاره.

در این زمان چند اتفاق ممکنه بیفته.

١- نر و ماده هر دو سالم = تخم گذاشته شده و نطفه می گیره

٢- یکی از اون ها مشکل داره = تخم گذاشته نمی شه یا تخم بدون نطفه می شه

٣- هر دو از اول آماده بودن اما در زمان جفت کردن یکی از اونها مریض می شه= این مریضی باعث شده قناری از مستی بیفته و جفت نخورن. نتیجه اینکه ماده تخم نمی ذاره

۴- به خاطر تغییرات آب و هوایی، غذایی، یا مکانی از آمادگی خارج می شن = ماده تخم نمی ذاره

به هر حال این اتفاقات و امثال اون باعث می شه نتیجه مطلوب بدست نیاد. پس مراقبت از این بابت هم بسیار مهمه.

امیدوارم همگی بتونیم با مراقبت صحیح و درست از قناریها شاهد بوجود آمدن جوجه هایی سالم، خوش رنگ و خوش فرم باشیم.

آشنایی با قناری یکسر

قناری یکسر چیست؟

وقتی یک نژاد(مثه جیبر یا یورک) با قناری رسمی جفت زده شه حاصل اون یکسر هست. یکسر جیبر یا یکسر یورک

در یک تعریف کاملتر قناری که از مثه یورک یا جیبر هست اما همه خصوصیات اون رو نداره یکسره. مثلا قناری یکسر جیبر قناریه که تن لاغر و پاهای بلندی داره اما صاف نمی ایسته و زانوهاشو خم می کنه. مثه شکل پایین.

برای اینکه کاملتر مشخص بشه به تصویر پایین نگاه کنید. قناری طوسی رو با سفید مقایسه کنید متوجه میشید کدومشون یکسره

پس در شناخت یکسر همین بس که برخی خصوصیات قناری اصیل رو نداره.

تکثیر و تولید مثل

زمان جفت گیری اواخر زمستان و فصل بهار است.

ناحیه مخرج قناری نر آماده جفت گیری دارای برآمدگی بوده و از سطح شکم بالاتر است. با بال های نیمه آویزان مدام به این سو و آن سو می پرد و هنگام آواز خواندن پا می کوبد. به عنوان یک اصل کلی قناری نر آماده باید قرص بخواند و ریزه خوانی نکند.

قناری ماده نیز هنگامی که آماده جفت گیری می شود فعالیتش زیاد شده بی قراری کرده و مرتب در قفس پرواز می کند و با صدای لرزان آواز جفت یابی می خواند. وقتی بر روی چوب می نشیند بالهایش نیمه آویخته شده و دمش را بالا گرفته به طرف جلو خم می شود. برخی از قناری های ماده پرهای سینه خود و یا تکه هایی از روزنامه های کف قفس را می کنند و در گوشه ای جمع می کنند.

روش معمولی

پرنده نر و ماده را جدا از هم به نحوی که قادر به دیدن و شنیدن صدای یکدیگر باشند قرار دهید و خوب تغذیه شوند. سپس قفس ها را رفته رفته به هم نزدیک تر کنید در صورتی که هیچگونه حالت تدافعی یا ترس و خجالت بین آنها مشاهده ننمودید آنگاه زمان یکی کردن فرا رسیده است.

نکته : مراقب باشید هر دو جفت از سلامت کافی برخوردار باشند و مطمئن شوید که یکی از آنها نر و دیگری ماده است.

نکته : در جفتی که خود یکدیگر را انتخاب کرده باشند تعداد و نحوه پرورش جوجه ها به بهترین صورت ممکن انجام می گیرد.

نکته : قناری هایی که به نزاع و زد و خورد شدید می پردازند باید هرچه زود تر جدا شوند.

نکته : برای دوران جفت گیری از غذاهای تقویتی (تخم مرغ و نان سوخاری و شیر خشک بچه و عسل و شکر و دانه های متفاوت) استفاده کنید.

یک نر و چندین ماده

روش دیگر نکثیر نگهداری سه یا چهار قناری ماده همراه با یک نر در یک قفس بزرگ یا پاسیو است.

یک نر به طور مجزا برای چندین ماده

در این روش که خصوصا توسط اشخاص با تجربه انجام می شود چندین ماده به طور انفرادی در قفس های کوچکی نگهداری می شوند. به محض آنکه ماده تمامی تخم هایش را بگذارد نر گرفته شده  و پیش ماده آماده بعدی رها می شود.

نکته : پرورش دهنده زمانی اقدام به قرار دادن نری نزدیک ماده می نماید که ماده آماده تخم گذاری بوده و لانه ای را حاضر و آماده کرده باشد.

لانه سازی

لانه تخم را  بایستی۶- ۷ روز پس از کنار هم قرار دادن قناری در نیمه فوقانی قفس قرار داد.  قناری ماده درست قبل از تخمگذاری لانه اش را می سازد. جهت پوشاندن داخل لانه می توان تکه های پنبه پشم و یا پارچه کهنه که به صورت رشته رشته در آمده اند استفاده کرد.                  

تخم گذاری

قبل از شروع تخم گذاری در زیر دم و نزدیک مخرج قناری ماده یک برآمدگی بوجود می آید و پرنده ژولیده و پف آلود به نظر می رسد و به سختی نفس می کشد. او هر روز یا یک روز در میان تخم گذاشته تا در نهایت بین ۲ الئ ۶ تخم به رنگ آبی روشن با لکه های کوچک قهوه ای جمع شود. ۱۳یا ۱۴ روز پس از خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.

نکته : معمولا تخم آخر کمی پر رنگ تر است.

نکته : اگر تا یک هفته پس از آمیزش موفقیت آمیز پرنده هیچ گونه تخمی مشاهده نشد به پرنده ماده دیگری احتیاج دارید.

نکته : برخی از ماده ها به خصوص آنها که جوان هستند و برای اولین بار تخم می گذارند ناگهان تخم ها را ترک کرده و از ادامه خوابیدن بر روی آنها خودداری می کنند.

نکته : در صورتی که قناری نر ضمن خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها نزدش باشد او را با خوراک داخل چلیکدان خود تغذیه می کند.

نکته:با شروع زمان خوابیدن پرنده بر روی تخم ها از حمام کردن او صرف نظر کنید و غذای تقویتی دوران جفتگیری را قطع کنید.

نکته : ۱۲ روز بعد از شروع خوابیدن پرنده بر روی تخم ها مجددا ظرف حمام را در دسترس پرنده قرار دهید.

به دنیا آمدن جوجه ها

آنها در ابتدا بدون پر و کور بوده و تا ۱۶ روز کاملا به مادر خود وابسته اند. از روز دوم بعد از تولد می توان دادن غذای نرم را شروع کرد. از حدود روز ششم به بعد پرنده ماده از روی جوجه ها برخاسته و بر روی چوب استراحت می کند. از حدود سن ۱۸ الی ۲۱ روزگی پر و بال جوجه ها شروع بع در آمدن می کند. در این زمان جوجه ها لانه را ترک می کنند.

نکته : هرگز در به دنیا آمدن جوجه ها از تخم به آنها کمک نکنید.

نکته : تا سن ۶ هفتگی باید غذای نرم در اختیار جوجه بگذارید.

نکته : ممکن است پرنده ماده جهت گذاشتن تخم های جدید شروع به ساختن لانه جدبدی بکند. اگر تصمیم دارید مجددا جوجه بگیرید جوجه ها را قبل از به دنیا آمدن جوجه های جدید از والدینشان جدا کنید.

نکته : به پرنده ماده اجازه دهید تا در طی هر فصل جفتگیری ۲ تا ۳ دوره تخم گذاری کرده و جوجه به دنیا

عوارض ناشی از کمبود ويتامين ها ومواد معدنی بر روی قدرت جوجه درآوری

-------------------------------------------------------------------------------- عوارض ناشی از کمبود ويتامين ها ومواد معدنی بر روی قدرت جوجه درآوری عمده مواد غذايی که موجب اختلالات جوجه کشی درقناری ها می شوند عبارتند از مواد معدنی و ويتامين ها . بسته به نوع کمبود و انفرادی يا چند موردی بودن اين کمبودها ممکن است عوارض متفاوت باشد . کمبود ويتامين A (رتینول): موجب کوری - نقرس - تلفات جنينی در روزهای اول و دوم رشد جنين بخاطر نارسايی سيستم گردش خون و کاهش ميزان خروج جوجه ها از تخم می شود . معمولا علت کمبود اين ويتامين ناشی از عدم استفاده از سبزيجات و مصرف غذای کهنه می باشد . کمبود ويتامين D (کلسیفرول): موجب نرمی استخوان و کج شدن استخوان های بلند ( مثل ساق پا ) , کاهش ضخامت پوسته تخم و مرگ جنين در اواخر دوران جوجه کشی شود . معمولا به علت عدم دسترسی پرنده به نور آفتاب بروز می کند . کمبود ويتامین E (توکوفرول): موجب عدم باروری تخمها , ضعف جوجه خارج شده از تخم , مرگ در روزهای اوليه پس از خروج از تخم همراه با خيز زير پوستی و آتروفی عضلانی می شود . در اثر مصرف دان ها يا مواد چرب اکسيد شده بروز می کند . کمبود ويتامين B1 (تیامین): موجب بدنيا آمدن جوجه های ضعيف و دارای لرزش می شود که ظرف چند روز پس از خروج از تخم تلف می شوند . کمبود ويتامين B2 (ریبو فلاوین): موجب فلجی و جمع شدگی پنجه پا از مرحله دوم رشد جنينی به بعد می شود . کمبود نياسين ( اسيد نيکوتينيک ) : موجب کاهش ميزان جوجه درآوری می شود. معمولا به علت استفاده از منابع پروتئينی نامرغوب و کمبود اسيد آمينه تريپتو فان بروز ميکند . کمبود ويتامين B6 (پیریدوکسین): به سبب نقش مهمش در رشد اوليه جنين , موجب افزايش مرگ و مير جنين می شود . جيره های غذذايی حاوی پروتئين زياد بطور ثانويه موجب کمبود اين ويتامين می شود . کمبود همزمان اين ويتامين و ماده معدنی منگنز موجب بزرگ شدن مفصل خرگوشی ( مفصل بالای ساق پای پرنده ) شده و منجر به دررفتگی پا به يک طرف گردد . کمبود اسيد فوليک ( فولاسين ) : موجب مرگ و مير جوجه در دوره اوليه رشد در اثر کم خونی و گاهی مرگ و مير درهنگام خروج جوجه از تخم می شود . معمولا براثر مصرف طولانی مدت آنتی بيوتيک بروز می کند . زيرا آنتی بيوتيک موجب از بين رفتن باکتری های روده ای که مسئول ساختن اين ويتامين هستند , می شود . کمبود ويتامين B12 (کوبالامین): موجب کم خونی و مرگ در دوران اوليه و گاهی ادم و تحليل رفتن رشد عضلانی در مرحله دوم رشد جنينی می شود . کمبود اسيد پنتوتنيک : موجب بروز پرهای غيرعادی همراه با خونريزی زير پوست در مرحله سوم رشد جنينی می گردد . کمبود بيوتين : موجب مرگ و مير در مرحله اول و سوم رشد جنينی همراه با تغيير شکل منقار به صورت منقار طوطی و کوتاه شدن طول استخوان ها می شود کلسيم(ca) و فسفر(p): ميزان هر يک از اين دوماده به تنهايی و نسبت بين آنها تاثيرزيادی برضخامت پوسته تخم و رشد استخوان بندی جنين دارد . کمبود آنها و يا عدم تعادل بين آن دو موجب کاهش قدرت جوجه در خروج از تخم می شود . جوجه های مبتلا دارای رانهای ضخيم و بال های کوتاه همراه با خيز زير پوست گردن و نرمی استخوان می باشد . منيزیم (mg): اين ماده معدنی در تنظيم رشد استخوانی نقش داشته و کمبود آن موجب بيماری پروزيس , کوتاه شدن طول بال خيز زير پوستی و منقار طوطی شکل می شود .

تولید مثل

تولید مثل

سعی کنین که قناریهای روشن رو با هم جفت کنین. البته رنگهای تیره هم خواهان خاص خودشو داره. اما اونی که مهمه اینه که سعی کنین جوجه های تک رنگ به وجود بیارین. پس رنگهای تیره رو با رنگهای روشن قاطی نکنین.در حال حاضر رنگهای سرخ ،پرتقالی، طلایی و سفید طرفداران بیشتری داره . پس اگه کسی امکان انتخاب داره و هنوز قناری نخریده می تونه در مورد انتخاب رنگ دقت کنه و در صورتی که مایل باشه از این رنگها خریداری کنه.

اما در مورد زمان جفت کردن قناریها باید عرض کنم که تا زمانی که کاملا قناریها آماده نشدن اونها رو جفت نکنین.پیش می یاد که ماده آماده هست اما نر کاملا آماده نیست . در اون صورت احتمال نطفه نگرفتن تخمها زیاده . و ماده ممکنه از روی مستی تخم بذاره در حالیکه جفت گیری کامل صورت نگرفته.

در صورتیکه نر آماده باشه اما ماده آماده نباشه در این صورت نری که کنار ماده باشه و ماده آماده نباشه خراب می شه و از مستی می یفته. اونوقته که در فصل جفت گیری از اون نر هیچ منفعتی به دست نمی یارید.

وقتی دیدین که نر محکم می خونه و مستی نشون می ده قفس ماده رو نزدیک قفس نر گذاشته و بذارین صدای همدیگه رو بشنون اما همدیگه رو نبینن.

بعد از مدتی که گذشت و این شدت مستی نر وماده شدیدتر شد اونها رو روبروی هم بذارین که همدیگه رو ببینن.

این رو بدونین که قناری هم احساس داره. پس امکان اینکه نر و ماده از جفتی که شما براش انتخاب کردین خوشش نیاد . در این صورت با هم جفت نمی رن. پس بذارین مدتی کنار هم باشن و همدیگه رو ببینن. اگه باز مستی کردن و نسبت به هم واکنش نشون دادن اونوقته که می تونین اونها رو کنار هم بندازین.

معمولا در این زمان قناری ماده رو به قفس نر راهنمایی می کنن . اما به نظر می رسه که اگه نر رو وارد قفس ماده کنین بهتره . مدتی که طول می کشه تا اولین تخم گذاشته بشه بستگی به شدت آمادگی نر و ماده داره.

اونچه که مهمه اینه که از همون اول چال نذارین. این خیلی مهمه. چون اگه زود چال رو بذارین ماده می ره می خوابه و اگه خیلی آماده باشه از روی مستی تخم می ذاره واونوقت نطفه نمی گیره. علاوه بر اینکه از ابتدا که شروع به ساختن لونه می کنه تا زمان تخم گذاری چند بار چال رو می سازه و خراب می کنه . اونوقت موقعی که تخم می ذاره مشاهده می کنین که می ره تخمشو کنار چال می ذاره یا حتی می ره جای دیگه از قفس خارج چال می ذاره. این بدین خاطره که قناری موقعی که زمان تخم گذاریش نزدیک می شه شروع به درست کردن لونه می کنه. پس باید بدونین که قناری کی جفت رفته تا زمان تخمینی تخم گذاشتنش رو حدس بزنین. سه روز قبل از اینکه تخم بذاره چال رو براش بذارین تا بره و لونه خودش رو بسازه. ماده زمانی که می خواد تخم بذاره پشتش ورم می کنه و حالت اون عوض می شه سنگین حرکت می کنه و فضله اون آبکی می شه. در این زمان دادن مقداری برگ کاهو برای راحت گذاشتن تخم مفیده. وقتی اولین تخم رو گذاشت اون رو بردارین و جاش چیزی مثه تخم بذارین. (این کار رو به آرامی و بدون ایجاد وحشت انجام دهید) و همین طور تا آخرین تخم همین کار رو بکنین .وقتی تخم آخر رو گذاشت همه تخمها رو یه جا بذارین زیر پای قناری تا اینکه جوجه ها با هم در بیان.

جوجه قناری در روزهای اول خیلی سریع رشد می کنه واسه همین هم جوجه هایی که با فاصله دو یا سه روز از تخم در می یاد امکان داره زیر پای جوجه های قبلی له شن و ازتغذیه شدن کمتری هم برخودارن. چون جوجه های بزرگتر اجازه نمی دن ماده به جوجه های کوچکتر غذا بده .پس در اومدن با هم خیلی مهمه.

به ندرت تخمهای چهارم به بعد نطفه داره. پس اگه قناری شما بیشتر از 4 تخم می ذاره احتمال در اومدن بیش از 4 جوجه بعیده. اگه بتونین این ریسک رو بپذیرین واسه اینکه ماده بتونه خوب تخمها رو نگه داره و بگردونه بیشتر از 4 تخم زیر پاش نذارین . یعنی تخمهای چهارم به بعد رو کنار بذارین.

وقتی ماده رو تخم خوابیده و نر در قفس ماده هست امکان داره به تخم خوری عادت کنن. پس هرازگاهی مقدار کمی غذای تخم مرغی برای اونها بذارین که تخمهای خودشون رو نخورن.

معمولا ماده های جوان در نگه داری جوجه ناشی هستن. پس اگه می خوان تا حدودی از ماده خودتون خیالتون راحت باشه ماده ای بخرین که یه فصل جوجه کشی رو طی کرده باشه .

اما برعکس اون نر باید جوان باشه. چون نر باید دارای نطفه باشه. معمولا قناریهای دارای سن بالا نطفه ضعیف دارن. مخصوصا که تغذیه خوبی هم نداشته باشه.

پس نر جوان و ماده با تجربه خریداری کنین. ماده جوان رو می تونین از ماده کارکرده به خوبی تشخیص بدین. ماده ای که قبلا تخم گذاشته از پشت اون کاملا معلومه. وبرآمده است اما ماده ای که تا به حال تخم نذاشته پس اون خشکه . یعنی حالت برآمدگی چندانی نداره.

اما نکته ای رو قبلا گفته بودم که اگه کسی صبر کنه و جوجه هاشو بعد عید بگیره خیلی بهتره. من بر نظر خودم پافشاری می کنم. اما این بدین معنا نیست که اگه قناریاتون آماده هستن اونها رو جفت نکنین . چون در این صورت از مستی می یفتن. و می رن تو پرریزی. اما اگه بتونین طوری قناریاتون رو نگه داری کنین که نزدیکای عید آماده جفت شن این خیلی بهتره.

اینطور که نرها رو در یه قفس و ماده ها رو هم در یه قفس دیگه نگه دارین. و نذارین که چراغ توی اتاق تا دیروقت روشن باشه. اگه قناریهای با رنگ روشن دارین سعی کنین در جایی که نور شدید نداره نگه داری کنین.و از دادن دانه هایی که باعث مستی می شه پرهیز کنین.

براي جفتگیری و جوجه كشي مناسب از قناری به نكات ذیل توجه نماييد :

 

براي جفتگیری و جوجه كشي مناسب از قناری به نكات ذیل توجه نماييد :

۱- قناری نر و ماده باید کاملاً آماده باشند .

۲- قناری نر به قفس قناری ماده هدایت شود.

۳- محیطی آرام و به دور از رفت و آمدهای غیر ضروری برای جفتها فراهم شود.

۴- دو ماه قبل از جفتگیری قناریها تحت رژیم غذایی مناسب قرار گیرند تا جوجه های سالم و قوی بدهند و و خودشان نیز در این دوران بیش از حد ضعیف نشوند.

۵- دو قناري كه داراي عيب مشترك می باشند نبايد با يكديگر جفت شوند.

۶- از نظر جثه بايد هر دو يا يكي از جفتها داراي اندامي قابل ملاحظه باشد.

۷- برای جفتگیری از دو قناری با رنگهای مخالف یا متباین استفاده شود.

۸- قناریها باید کاملاً سالم و قوی باشند و اثری از کسالت و بیماری در آنها نباشد.

۹- دمای محیط برای جفتگیری بین 21 تا25 درجه سانتیگراد باشد.

۱۰- بهترين موقع براي جفت كردن قناريها نیمه فروردين ماه است و حتي الامكان از اسفند ماه نبايد زودتر جفتگیری انجام شود. اما اگر درجه حرارت اتاق قناريها ثابت باشد و آمادگي قناريها براي جفت گيري زیاد باشد بايد هر چند روز هم از موعد جفت گيري زودتر باشد ، از اين عمل جلوگيري ننمود چون باعث خراب شدن و تولک رفتن قناری می شود.

۱۱-  پرنده هايي را براي جفت انداختن انتخاب كنند كه در رده هاي مختلف سني قرار دارند. يك نر جوان را با ماده اي كه يكسال دارد در و يا بر عكس جفت کنید .

۱۲- در حد امکان یکی از جفتها تجربه  یک دوره جفتگیری موفق را داشته باشد.در صورت امکان از قناری ماده ای که سابقه بزرگ کردن جوجه را دارد استفاده کنید .

۱۳- مصرف برگ کاهو در زمان جفتگیری فراموش نشود.

۱۴- لانه تخمگذاری را روزچهارم یا پنجم در قفس بگذارید چون ممکن است قناری ماده تا زمان تخمگذاری چند بار لانه را بسازد و خراب کند و در نهایت خسته شده و لانه مناسبی نسازد و یا اینکه تخم بدون نطفه بگذارد.

۱۵- هفته اییک بار و به مقدار کم هفت تخم در ظرف شصتی  در اختیار جفتها و جوجه هایشان قرار گیرد.

۱۶- وقتی قناری ماده تخم گذاشت هر چه زودتر و به آرامی آنرا با تخم مصنوعی یا تخم بدون نطفه یا فاسد شده عوض کنید واین کار را تا آخرین تخم تکرار کنید وقتی قناری آخرین تخم را گذاشت تخمهای اصلی را به زیر قناری ماده برگردانید تا جوجه ها در فاصله زمانی کوتاهی ازهم متولد شوند.

۱۷- هفته ای دو بار غذای تخم مرغی دراختیار جفتها قرارگیرد و به محض تولد جوجه ها هر روز از غذای تخم مرغی استفاده شود.

۱۸- از قناری خوش آواز جهت آموزش جوجه ها استفاده شود تا قناریهای خوش آوازی تکثیر شوند.

۱۹- از داروهای تقویتی این دوره به طور صحیح استفاده گردد.

۲۰- از قفسهای استاندارد(50.40.30)استفاده گردد.